Do zakładu Nordkalk w Miedziance powróciła po gruntownym remoncie lokomotywa TEM2-178, znana pracownikom i mieszkańcom jako „Stefan”. To wyjątkowa maszyna, która od ponad czterech dekad jest częścią historii zakładu i lokalnej społeczności.
Lokomotywa TEM2-178 została wyprodukowana w 1981 roku w zakładach w Briańsku (ZSRR). Od tego czasu wiernie wspiera transport kolejowy w Miedziance, obsługując manewry i przewozy na terenie zakładu. To maszyna o imponujących parametrach – masa własna 116 ton, moc 1 200 KM i układ osi Co’Co’, dzięki któremu z łatwością radzi sobie z ciężkimi składami.
„Stefan” przeszedł kompleksową renowację, która objęła zarówno naprawy mechaniczne, jak i modernizację wyposażenia. Lokomotywa została wyposażona w:
system monitoringu wizyjnego, eliminujący martwe pole i zwiększający bezpieczeństwo,
GPS, pozwalający na bieżące monitorowanie pozycji i ruchu,
odświeżone elementy techniczne i wizualne, które przywróciły jej dawny blask.
Dzięki temu lokomotywa jest nie tylko sprawniejsza i bezpieczniejsza, ale także gotowa na kolejne lata pracy w zakładzie.
Lokomotywy takie jak „Stefan” odgrywają kluczową rolę w logistyce Nordkalk. To one dostarczają wagony z produktami do stacji przeładunkowej w Rykoszynie, skąd surowce trafiają dalej do klientów w całej Polsce i za granicą.
Ponad 50% naszej produkcji przewozimy koleją – to rozwiązanie, które pozwala ograniczyć ruch ciężarówek na drogach i znacząco zmniejsza ślad węglowy. Transport kolejowy to nie tylko efektywność, ale także świadomy wybór na rzecz środowiska i bezpieczeństwa.
„Stefan” to nie tylko lokomotywa – to symbol historii Miedzianki i wspólnoty ludzi związanych z zakładem. Przez lata prowadzili go maszyniści, którzy byli i są naszymi sąsiadami. Wielu z nich dziś cieszy się emeryturą, a ich dzieci i wnuki kontynuują pracę w kopalni, tworząc kolejne pokolenia kolejarskiej rodziny.
Powrót „Stefana” to nie tylko techniczna modernizacja, ale także powrót ważnego elementu codziennego życia zakładu i społeczności.
Choć lokomotywa ma już ponad 40 lat, po renowacji i unowocześnieniu jest gotowa, aby przez kolejne lata wspierać transport kolejowy Nordkalk w Miedziance. To najlepszy przykład na to, że tradycja i doświadczenie mogą iść w parze z nowoczesnością, przynosząc korzyści zarówno dla zakładu, jak i całego regionu.
Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Wyrażając zgodę, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.
Kiedy odwiedzasz jakąkolwiek stronę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi plików cookie.